• Compleet aanbod
  • Slimme oplossingen
  • Snel geleverd

Optimaal slapen met deze handige tips

Moeite met in slaap vallen en op zoek naar tips voor een goede nachtrust? Ontdek hieronder hoe je slaaptekort bestrijdt.

Vraag een specialist wat belangrijk is om gezond te leven en diegene zal u vertellen dat niet alleen gezond eten en sporten van belang is, maar ook voldoende slaap. Natuurlijk is een keertje een slechte nacht niet rampzalig, maar zodra het structureel wordt dan zult u er fysiek en mentaal hinder van ondervinden. Gelukkig hebben wij vandaag, heel toepasselijk op de officiële Dag van de Slaap, een aantal handige tips voor goed slapen.

optimaal slapen

Vergis u niet, slaaptekort draagt bij aan veel meer dan louter een slecht humeur, want serieuze zaken als concentratieproblemen en zelfs depressies liggen op langere termijn op de loer. Op de korte termijn is het risicovol omdat een niet uitgerust mens simpelweg slechter functioneert. Moet u bijvoorbeeld nog autorijden terwijl u vermoeid bent, dan zult u veel minder scherp zijn gedurende gevaarlijke situaties, met alle risico’s van dien.

Ervaart u momenteel slaapproblemen, dan zijn er mogelijkheden om hier iets aan te doen. Het begint met uw slaap meten, waarna er hulpmiddelen kunnen worden ingezet om in slaap te komen én beter wakker te worden.

Meten = weten

Omdat er diverse redenen kunnen zijn waardoor een mens slecht slaapt, is het van belang om eerst het slaapritme te meten. Zo komt u erachter wat de reden is voor het slechte slapen. Deze metingen worden tijdens uw slaap gedaan met behulp van sleeptrackers. Mocht u het niet prettig vinden om deze op het lichaam te dragen tijdens de nacht, dan heeft Care Delta gelukkig ook non-wearables.

De sleeptrackers meten uw ademhaling en bewegingen, en houden tevens de temperatuur en luchtvochtigheid in de slaapkamer in de gaten. Al deze gegevens leiden tot een analyse, die u via een downloadbare app kunt inzien nadat u de sleeptracker heeft gekoppeld aan een smartphone. Vervolgens kunt u op basis van de bevindingen uw slaapritme aanpassen om zo tot een betere nachtrust te komen.

Sneller in slaap vallen

Gaat in slaap vallen moeizaam, dan speelt stress vaak een rol. Het is zodoende van belang om te kalmeren, zodat u weg kunt vallen om te genieten van een welverdiende nachtrust. Gelukkig zijn er vrij simpele hulpmiddelen om u hierin te ondersteunen. Naast het gebruik van de handige sleeptracker, kunt u namelijk ook aandacht besteden aan zaken als luchtkwaliteit en omgevingsgeluid. Zo kunnen rustgevende muziek en tonen u afleiden van de drukte in uw hoofd, evenals kalmerende geuren. Daarnaast hebben kleuren eveneens invloed. Zo verhoogt de kleur rood de aanmaak van melatonine. En laat dit slaaphormoon er nu nét voor zorgen dat we sneller in slaap vallen.

Beter wakker worden

Ongeacht of u een goede of slechte nacht slaap heeft gehad, het kan zijn dat u structureel moeite heeft met wakker worden als de wekker gaat. Met de sleeptracker is het mogelijk om te meten wanneer u het lichtste deel van uw slaap ervaart, zodat u precies weet wat het beste moment is om wakker te worden. Daarnaast zijn er tevens hulpmiddelen die het opstaan een stuk aangenamer maken. Zo zijn er bijvoorbeeld apparaten die het geleidelijk licht laten worden in de slaapkamer, zodat u veel prettiger wakker wordt.

Deze hulpmiddelen zijn nu verkrijgbaar (tot 1 april 20% korting)

Bij Care Delta vindt u diverse hulpmiddelen om het slaapritme te meten en uw nachten en ochtenden aangenamer te maken. Wilt u ook goed slapen en comfortabel wakker worden, bekijk dan eens de producten hieronder.

Bij vragen kunt u gerust contact opnemen met onze helpdesk.